Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля. ТЕМАТИЧНА

 

Навчальний предмет: Біологія і екологія

Група 30

Урок 7

Дата 

Викладач: Іванова Н.О.

Тема: Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля.

Тематичне оцінювання з теми « Сталий розвиток та раціональне природокористування»

Підручник: Біологія і екологія (рівень стандарту ): підручник для 11 класу закл.заг.серед.освіти/ В.І.Соболь. –  Камянець-Подільський: Абетка, 2018 – 256с.: іл. https://pidruchnyk.com.ua/1244-biologi-11-klas-sobol.html

План

1.Поняття про екологічне мислення.

2.Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля.     

 

1.Поняття про екологічне мислення.

У сучасному світі людство досягло такої стадії розвитку, коли антропічний вплив на довкілля стає незворотним. Різко загострилися протиріччя між потребами суспільства, що зростають, та можливостями природи. Для того, щоб реально оцінити наслідки своєї дії на довкілля, людина має бути екологічно освіченою. Екологічне мислення — це загальне розуміння, що безпечне існування та розвиток людства можливі тільки за умови відновлення екологічної чистоти його середовища існування та гармонічної взаємодії з нею.

Воно складається з:

■ розуміння взаємозв’язків процесів у природі;

■ прийняття і підтримки екологічних цінностей;

■ подолання егоїзму та споживчого ставлення до природи;

■ розуміння відповідальності кожного за майбутнє планети.

Отже, як можна дотримуватись екологічного мислення в повсякденному житті? 1)Будьте розсудливим споживачем. Покупайте речі лише тоді, коли вони вам дійсно потрібні: добре подумайте перед придбанням, відмовтеся від спонтанних покупок, готуйте списки перед тим, як йти до магазину. І пам’ятайте: краще 1 раз купити якісну річ, ніж кілька разів дешеву. Не страждайте на надмірне споживання та марнотратство. Не поспішайте викидати чи купувати щось нове. Застосуйте уяву і подаруйте старій речі нове життя. 2) Не купуйте разом з товаром зайве сміття. Обирайте товари без зайвої упаковки. Навіщо вам красиве, але непотрібне пакування? Якщо продукт упаковано виробником, краще купити одну велику ємність, ніж кілька маленьких (сік, йогурт, кефір тощо). 3) Відмовтеся від одноразових пластикових пакетів. Пластик не розкладається у екосистемах природним шляхом: у океані існують скупчення пластикового сміття на кшталт невеликих островків. Наївшись такого сміття, щорічно гине велика кількість водних тварин. Тому краще носіть із собою зручну багаторазову екосумку, яка буде корисною для довкілля і допоможе зекономити гроші (позбавивши від необхідності кожного разу купувати новий пластиковий пакет). 4) Скажіть «ні!» одноразовим речам. Намагайтеся не купувати продукцію для одноразового використання: посуд, серветки, станки для гоління, ручки. Замість цього віддавайте перевагу відповідним багаторазовим речам. Менше сміття — менше екологічних проблем. 5) Сортуйте сміття. Адже 1 тонна макулатури збереже 17-20 дерев, а 1 тонна вторинних полімерів (пластмаси) збереже 16 тонн сирої нафти. Якщо біля вашого будинку вже з’явилися окремі контейнери для побутових відходів з пластику, скла, металу та паперу, користуйтеся ними. Якщо таких нема — можете звернутися до пунктів прийому вторинної сировини або ж складайте акуратно пачки паперу, пляшки, пластик біля контейнерів для сміття — кому-небудь вони точно знадобляться. 6) Бережіть воду. Запаси прісної води на планеті Земля не є значними. Вчені прогнозують, що до 2050 року 4 млрд. людей будуть відчувати нестачу питної води. Звичайне правило «закривайте кран, поки чистите зуби» має сенс. Якщо так робити, то витрачається 1 літр води, а при відкритому крані — до 6 літрів води за хвилину. Скорочуйте час перебування у душі, зменшуйте напір, придбайте спеціальну економну насадку.

Вчасно ремонтуйте крани, що підтікають. Звісно, цей перелік не є вичерпним. Запропонуйте і власні способи дотримання екологічного мислення і способу життя. Пам’ятайте, що ви робите це не тільки заради себе, а й заради прийдешніх поколінь.

           2.     Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля

Ви вже знаєте, що у сучасному світі існує глобальна екологічна криза. Вихід з неї можливий лише на основі спільних природоохоронних дій всіх країн світу. На теперішній час жодна країна не спроможна вирішити свої екологічні проблеми самостійно або співпрацюючи з декількома іншими країнами. Потрібні чіткі узгоджені дії всіх держав та їх координація на міжнародно-правовій основі. Це можливо лише на базі міжнародного співробітництва. У світі існує значна кількість міжнародних екологічних організацій, які проводять різні наукові дослідження впливу діяльності людини на клімат, атмосферу, гідросферу, ґрунти, рослинність і тваринний світ, передбачення землетрусів і цунамі, роботи в галузі біологічних та генетичних наслідків забруднення навколишнього середовища. Це:

■ ЮНЕП — програма ООН з навколишнього середовища, спрямована на вирішення найгостріших проблем сучасної екологічної кризи (опустелювання, деградації ґрунтів, погіршення якості і зменшення кількості прісних вод, забруднення Світового океану);

■ ВМО — Всесвітня метеорологічна станція, є компетентним органом ООН з питань спостереження за станом атмосфери Землі та її взаємодії з океанами;

■ ЮНЕСКО — Організація Об’єднаний Націй з питань освіти, науки і культури, сприяє ліквідації неписьменності, підготовці національних кадрів, розвитку національної культури, охороні пам’яток культури тощо;

■ ВООЗ — Всесвітня організація охорони здоров’я, опікується проблемами охорони здоров’я у світовому масштабі;

■ ЄЕК — Європейська економічна комісія, основними напрямками є навколишнє середовище, транспорт, статистика, розвиток торгівлі, промисловості і підприємництва, економічний аналіз, енергетика, лісоматеріали, населені пункти;

■ МСОП — Міжнародна спілка охорони природи, природних ресурсів — міжнародна організація, метою якої є збереження природних ресурсів. Цей перелік не є вичерпним. Ми навели лише найбільш відомі з них. Формами міжнародного співробітництва є організація наукових та практичних зустрічей; створення міжнародних організацій; укладання офіційних договорів та угод, що координують спільні зусилля з охорони природи, а також діяльність міжнародних громадських партій та організацій. Переважна більшість міжнародних екологічних документів передбачає такі основні завдання:

■ встановлення пріоритетів для майбутньої діяльності з розробки правових норм у галузі охорони навколишнього середовища;

■ екологічний моніторинг і оцінка стану навколишнього середовища;

■ прийняття міжнародних стандартів у галузі охорони навколишнього середовища;

■ прогнозування та розробка цільових механізмів збереження, відновлення і охорони навколишнього середовища;

■ усунення корінних причин деградації навколишнього середовища. Як член ООН Україна є суверенною стороною багатьох міжнародних природоохоронних угод і разом з іншими країнами світу активно працює над завданнями щодо врятування нашої планети від екологічного лиха.

3. Контрольна робота № 2 з теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування»

Варіант І

1-6 тестові питання оцінюються по 0,5 бали; 7-9 теоретичне завдання оцінюється по 1 балу; 10-12 – завдання на відповідність термінів та понять або прикладів – оцінюється по 1 балу; 13-14 – теоретичне завдання – оцінюється по 1,5 бала.

1. Надходження в навколишнє середовище речовин та енергії, що призводить до порушення структури й функцій біосистем – це:

А) якість довкілля;          Б) забруднення довкілля;          В) охорона довкілля.

 2. До механічних забруднювачів довкілля належать:

А) пластмасові вироби, скло, цегла;

В) нафтове та фармакологічне;

Б) теплове, радіаційне, електромагнітне;

Г) зоогенне, фіто генне, мікробіогенне, генетичне.

3. Діяльність із застосуванням специфічних методів для передбачення можливих змін довкілля – це: А) екологічне прогнозування;   Б) екологічне нормування;   В) екологічна експертиза.

4. До міжнародно-глобальної екополітики належать:

А) політика екологічного району або міста;

Б) прийняття і реалізація природоохоронних законів, міжнародні договори;

В) встановлення квот на вилучення природних ресурсів, введення заборони на скидання речовин;

Г) створення прикордонних заповідників.

5. Перелік видів рослин і тварин, які зникли з лиця Землі, починаючи з 1600 року – це: А) Зелена книга;     Б) Чорний список видів;     В) Червона книга.

6. Який принцип концепції сталого розвитку відповідає формулюванню – необхідно задовольнити елементарні потреби всіх людей і всім надати можливість реалізувати свої надії на благополучне життя:

А) принцип екоресурсної ємності;                   

Б) принцип соціальної рівноправності;

В) принцип коеволюції;                                     

Г) принцип сталого споживання та виробництва;

Д) принцип екологізації.

7. Середовищезнавство – це …

8. Забруднення грунтів – це…

9. Раціональне природокористування – це …

10. Встановіть відповідність між глобальними екологічними проблемами та їх наслідками для людства:

1. Деградація земель

2. Зміни глобального клімату

3. Скорочення біорізноманіття

4. Загроза продовольчій безпеці

А. негативно впливають на здоров’я людини, виробництво продовольства, безпеку та доступність ресурсів

Б.  втрата генетичного фонду

В. мають вплив на вразливі людські спільноти, особливо на найбідніші

Г. зменшує продуктивність сільського господарства

Д. різке зменшення рибних запасів

11. Встановіть відповідність між забруднювачами довкілля:

1. Хімічне забруднення атмосфери

2. Фізичне забруднення гідросфери

3. Біологічне забруднення літосфери

 

А. бактеріальні добрива, поява нових мікроорганізмів, поширення алергенних видів рослин

 Б. пилуваті або газуваті речовини, що можуть вступати в хімічні реакції

В. пестициди, мінеральні добрива

 Г. тепло та радіонукліди

 12. Встановіть відповідність між видами, занесеними до Червоної книги, та їх критеріями:

1. Рідкісні

2. Неоцінені

3. Зниклі

4. Вразливі

А. види, про які відомо, що вони можуть належати до категорії зникаючих, вразливих або рідкісних, але їх ще не віднесено до неї

Б. види, які у найближчому майбутньому буде віднесено до категорії зникаючих, якщо триватиме дія чинників, що негативно впливають на їхній стан

В. види, які зникли в природі, але збереглися у створених умовах

Г. види, популяції яких невеликі й на даний час не належать до категорії зникаючих або вразливих, хоча їм загрожує небезпека

Д. види, про які після неодноразових пошуків, немає будь-якої інформації про їх наявність у природі або в спеціально створених умовах

 13. Наслідки забруднення гідросфери:

14. Наслідки антропічного впливу на біорізноманіття:



 

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Лабораторна робота №1 Тема. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (на вибір)

60 група біологія і екологія та хімія

61 група Біологія і екологія 04.04.2022