Лабораторна робота №1 Тема. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (на вибір)

 

Лабораторна робота №1

Тема. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного    

           світу (на вибір)

Навчальна мета: поглибити знання студентів про основи систематики живих організмів; удосконалювати навички визначення рослин та тварин за допомогою навчальних карток; закріпити вміння складати морфологічний опис живих організмів.

Розвиваюча мета: розвивати пізнавальний інтерес до предмета.

Виховна мета: виховувати дбайливе ставлення до оточуючого середовища.

Обладнання та матеріали: малюнки тварин та рослин, гербарій або фото рослин, підручник, конспект, картки, інструктивна картка, комп’ютер, презентація.

Основні поняття та терміни: таксони, вид, царство, клас, ряд, підвид, надцарство, дроб’янки, бактерії, ціанобактерії, еукаріоти, прокаріоти, гриби, рослини, тварини, віруси.

Тип заняття: заняття –практикум.

Питання для обговорення.

Що таке систематика?

На які групи систематизують живі організми?

Що таке критерії виду, наведіть приклади цих критеріїв?

Що таке популяція?

Що таке підвид?

Проведення лабораторної роботи

Інструктивна картка

Інструктаж з ОБЖД

1.     Під час роботи в кабінеті біології будьте  обережними, дотримуйтесь порядку і чистоти на робочому місці, виконуйте правила безпеки.

2.     Чітко визначте порядок і правила безпечного проведення роботи.

3.     Звільніть робоче місце від усіх  не потрібних для роботи предметів і матеріалів.

4.     Розпочинайте виконувати завдання лише з дозволу викладача.

5.     Не відволікайтесь самі і не відволікайте інших від роботи сторонніми розмовами.

6.     Під час завершення виконання роботи приберіть робоче місце. Здайте викладачеві матеріал з яким працювати.

З правилами техніки безпеки ознайомлений (ознайомлена) та зобов’язуюсь їх виконувати.

 

Словничок.

Вид – сукупність популяцій особин, подібних між собою за будовою, місцем в угрупуваннях організмів, що населяють певний ареал, і вільно схрещуються між собою у природі.

Таксономія – наука про об’єднання живих істот на групи на основі аналізу притаманних їм ознак.

Систематика тварин – це наука, що вивчає і класифікує все біологічне різноманіття фауни.

Систематика рослин - це наука, що вивчає величезну різноманітність рослинного світу.

Хід роботи

1.     Вивчіть інформацію про критерії виду (за підручником, додатковими джерелами в літературі або всесвітній мережі Інтернет).

2.     Наведіть критерії виду. До яких критеріїв належать зовнішні ознаки рослин та тварин? Які критерії можна визначити лише за допомогою спеціальних приладів та методів дослідження?

3.     Розгляньте приклад класифікації рослин:

Відділ                             Покритонасінні

Клас                               Однодольні

Порядок                         Холодкоцвіті

Родина                           Амарилісові

Рід                                  Нарцис

Вид                                 Нарцис білий (поетичний, звичайний)

Визначте таксономічне положення виду, зображеного на рисунку:

Відділ_________

Клас __________

Порядок _______

Родина ________

Рід ___________

Вид                                 Тюльпан Шренка

4.     Розгляньте приклад класифікації тварин:

Тип                                  Хордові

Клас                                Ссавці

Ряд                                  Примати

Родина                            Гомініди

Рід                                   Шимпанзе

Вид                                 Шимпанзе звичайний

Визначте таксономічне положення виду, зображеного на рисунку:

Тип________

Клас _______

Ряд  ________

Родина  _____

Рід _________

Вид                           Олень благородний (рудий)

5.     Розгляньте тварин – представників двох різних видів. Порівняйте їхню зовнішню будову. За результатами дослідження складіть порівняльну таблицю.

Ознаки для порівняння

Біла акула

Косатка

Тіло

Довжина 3,7 – 4,9 м. Тіло щільне, сигароподібне.

Самці: довжина – 6-7 м.

Самки: довжина – 6 м. тіло обтічне, веретеноподібне.

Вага

680- 1100 кг.

Самці: маса – 8 т. самки – до 4 т.

Стан покриву тіла

Шкіра вкрита лусками, які занурені в її товщину, а назовні виступає лише спрямований назад виріст луски – зубчик.

Шкіра гладенька, блискуча, практично без шерсті (рудиментальний волосяний покрив).

Забарвлення

Черево біле, спина і боки – сірі (іноді з коричневим відтінком).

Спина і боки – чорні, горло біле, на череві біла поздовжня смуга.

Статевий диморфізм

Самки більші за самців. У самців внутрішні промені черевних плавців перетворені на копулятивні органи – птеридоподії.

Самці більші за самок.

Спосіб пересування

Активне плавання у товщі води за допомогою рухів тіла та плавців.

Активне плавання у товщі води за допомогою рухів тіла та плавців.

Особливості передніх кінцівок

Великі довгі плавці серпоподібної форми.

Перетворені на ласти.

Особливості задніх кінцівок

 

Черевні плавці.

Атрофовані.

 

 

  

Білі акули та косатки мають багато спільних рис: обтічну форму тіла, кінцівки– ласти,  темне забарвлення на спині та світле на череві, активне плавання за допомогою плавців та рухів тіла.

Однак за іншими ознаками (передусім – внутрішньою будовою) вони належать не лише до різних видів, але й до різних класів тварин: біла акула – до хрящових риб, косатка – представник ссавців.

Складіть висновок,  у якому вкажіть, що потрібно враховувати при визначенні таксономічного положення виду та дайте відповіді на питання:

1.     Про що свідчить подібність та відмінність представників різних видів одного роду?

Орієнтовна відповідь

Подібність – свідчить про походження різних видів від спільного предка. Відмінність – про пристосування до різних умов існування (різних екологічних ніш).

2.     Чи можна лише на підставі одного критерію – морфологічного – судити про видову належність певного виду?

Орієнтовна відповідь

Морфологічний критерій виду базується на зовнішній та внутрішній подібності особин одного виду. Цей критерій є дуже зручним і  тому широко застосовується у систематиці. Однак лише він є недостатнім для розрізнення видів, що мають зовнішню подібність (види – двійники). Також утруднене застосування морфологічного критерію в діагностиці одомашнення видів. Породи тварин та сорти рослин, що виведені людиною, можуть значно відрізнятися один від одного, залишаючись у межах одного виду.

Генетичний критерій належить до важливих, але не універсальних, оскільки існують хромосомні і геномні мутації. Географічний не є універсальним, оскільки на одному ареалі можуть мешкати кілька видів. Екологічний критерій також не є універсальним, оскільки екологічні ніші перетинаються. інші критерії - фізіологічний, екологічний – також допомагають остаточно визначити видову приналежність організму.

Отже, жоден із критеріїв окремо не можна застосовувати для визначення виду. Охарактеризувати вид можна лише за сукупністю всіх критеріїв.

 

 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

61 група Біологія і екологія 04.04.2022

60 група біологія і екологія та хімія